What's the score?: Ascenseur pour l'échafaud

Marți, 27 septembrie, seria what’s the score? continuă cu Ascenseur pour l'échafaud / Ascensor pentru eșafod, un film noir francez foarte puternic din punct de vedere vizual și estetic, cu o coloană sonoră care marchează o etapă revoluționară în istoria jazzului modal și a muzicii de film, o capodoperă a trompetistului și compozitorului afro-american Miles Davis. 

Filmul va fi introdus de invitatul special al serii, Vaughn Roberts, compozitor și trompetist de muzică jazz. După proiecție, de la 20:30, vă invităm la ARTA Café pentru o seară petrecută cu muzică de jazz pe vinyl w/Thomas Mendel [Faces of Jazz].

Miles Davis

În anii ‘50, muzica de film începe să se dezvolte în direcții diferite, studiourile încep să le ceară compozitorilor să scrie melodii originale pentru filmele lor, atât în ​​scopuri promoționale, cât și, pentru venituri auxiliare sub formă de albume cu coloana sonoră. Compozitorii trec de la statutul de angajați ai studioului la creatori independenți, iar un important pas în muzica de film este îndepărtarea de la sunetul anterior, exclusiv european, într-o lume muzicală predominantă de influența muzicii de jazz. 

Din această perioadă, îl vom prezenta pe Miles Davis, unul dintre cele mai mari influențe și apreciate figuri din istoria jazz-ului și a muzicii secolului XX, a cărui contribuție la filmul „Ascenseur pour l'échafaud” este notabilă din mai multe motive. Coloana sonoră a acestui film este o partitură de jazz în forma sa cea mai pură, fiind realizată de muzicieni care improvizau pe ecran. Munca lui Miles Davis la acest film îl face unul dintre cei mai importanți compozitori de filme afro-americani, deschizând calea unor artiști de mai târziu precum Quincy Jones, Herbie Hancock și Terence Blanchard.

 

Ascenseur pour l'échafaud / Ascensor pentru eșafod

Cu: Jeanne Moreau, Maurice Ronet, Georges Poujouly

Un bărbat își asasinează șeful cu ajutorul nevestei acestuia, care îi este amantă. În dorința de a scăpa de un indiciu compromițător, acesta rămâne blocat în liftul care ducea la locul crimei. Un film clasic al Noului Val Francez, cu Jeanne Moreau și Maurice Ronet în rolurile principale, pe fundalului fascinantului Paris.

Jeanne Moreau în Ascenseur pour l'échafaud

Despre coloana sonoră

Miles Davis în timpul turneului european, a fost contactat de Marcel Romano pentru a scrie muzica filmului  „Ascenseur pour l'échafaud”. După o proiecție privată, Miles Davis a acceptat propunerea, dar aducând o abordare inovatoare pentru vremea respectivă, care reprezintă în același timp și cel mai autentic proces de a scrie muzică jazz: prin improvizații.

 „I agreed to do it and it was a great learning experience”  a scris Miles în autobiografia sa  „because I had never written a music score for a film before.”

Miercuri, 4 decembrie 1957, la ora 22.00, Miles și ceilalți patru muzicieni, însoțitorii lui la concertele sale europene, saxofonistul tenor Barney Wilen, pianistul René Urtreger, basistul Pierre Michelot și un toboșar american care locuia pe atunci la Paris, Kenny Clarke, au intrat în studiourile pariziene Le Post pentru a înregistra partitura. Davis le-a dat muzicienilor doar câteva secvențe armonice rudimentare pe care le asamblase în camera sa de hotel și, odată ce scenariul filmului a fost explicat, trupa a improvizat fără nicio temă preexistentă,  în fața ecranului. Miles era singurul care a văzut filmul înainte, restul muzicienilor erau la o primă vizionare.

Marcel Romano și-a amintit: „Louis Malle pregătise o buclă cu scenele la care urma să se adauge muzică, iar acestea erau proiectate continuu. Toți muzicienii se concentrau din greu. Basistul Pierre Michelot a spus că Miles a dat puține, sau chiar niciuna, indicații specifice, celorlalți instrumentiști, iar o mare parte din muzică a fost improvizată pe structuri de bază: Cu excepția unei piese ['Sur L'Autoroute'], am avut doar cele mai succinte îndrumări din partea lui Miles. Întreaga sesiune a decurs foarte repede. Patru ore mai târziu, muzica era completă.  „Louis Malle părea foarte mulțumit, își amintește Marcel Romano. La fel și Miles.

Din punct de vedere stilistic, apreciatul album de coloana sonoră Ascenseur Pour L'Échafaud a fost, de asemenea, semnificativ pentru că a evitat limbajul bebop, Miles preferând să adopte un vocabular modal, în care scalele, mai degrabă decât acordurile, au avut întâietate. Jazz-ul modal avea să devină foarte influent la sfârșitul anilor '50 și începutul anilor '60, ca alternativă la limbajul bebop, dens în acorduri. Acesta a deschis o nouă poartă de acces atât pentru compoziție, cât și pentru improvizație, pe care Miles Davis o va explora din nou în celebra piesă Milestones din 1958 și mult mai în profunzime un an mai târziu, pe albumul revoluționar Kind Of Blue.

În anii 50’, rasismul american vis-a-vis de afro-americani era endemic, legile segregării rasiale fiind abolite abia spre mijlocul anilor 1960. Acest film este important și din acest punct de vedere, fiind printre primele coloane sonore scrise de un compozitor afro-american, care a avut un succes internațional, deschizând, astfel, calea unor artiști precum Herbie Hancock, Quincy Jones, Terence Blanchard. Vă invităm să ascultați playlistul BLM, o selecție de coloane sonore și OST scrise de muzicieni și compozitori afro-americani. 

BILETE

⏺️Descoperă playlist-ul seriei what’s the score? pe Spotify

A journey through film, history and music featuring the best film scores

În fiecare marți, începând din 6 septembrie 2022 va avea loc săptămânal câte o proiecție what’s the score? - a journey through film, music & history însoțită de evenimente conexe în cafeneaua cinemaului, la ARTA Café. Vom încheia seria cu un eveniment special, ziua ARTA, sărbătorirea 109 ani de la deschiderea cinemaului, care va avea loc între 28-30 octombrie 2022.

Parteneri: Institutul Francez din Cluj-Napoca, MeloMelanj, Cirkular, Make Music Not War

Evenimentul face parte din proiectul ARTA: cinema și patrimoniu derulat de asociația ARTA în dialog. Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Proiect organizat cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local al municipiului Cluj-Napoca.

Surse:

‘Ascenseur Pour L’Échafaud’: Miles Davis’ Groundbreaking Foray Into Modal Jazz - Charles Waring, www.udiscovermusic.com

https://www.udiscovermusic.com/stories/ascenseur-pour-lechafaud-miles-davis/

The Black Composer in Films - John Caps, www.mfiles.co.uk

https://www.mfiles.co.uk/the-black-composer-in-films.htm

Louis Malle’s “Elevator to the Gallows,” and Its Historic Miles Davis Soundtrack - Richard Brody, www.newyorker.com

https://www.newyorker.com/culture/richard-brody/louis-malles-elevator-to-the-gallows-and-its-historic-miles-davis-soundtrack

The Fi Hall of Fame: A Brief History of Film Music - Olajide Paris, www.filmindependent.org

https://www.filmindependent.org/blog/know-score-brief-history-film-music/