Odată cu apariția sintetizatoarelor la începutul aniilor 60’ apare și un nou vocabular de arpegii computerizate și alte tehnologii. Aceasta este o schimbare majoră de paradigmă a modului în care sunt realizate coloanele sonore, cu consecințe pe termen lung pentru industrie. Până în acest moment, coloanele sonore necesitau un ansamblu de instrumentiști pentru a interpreta muzica, iar din acest moment o singură persoană poate înlocui o întreagă orchestră.
Din această epocă, perioada aniilor ‘60-’80, în cadrul seriei what’s the score? îl prezentăm pe Vangelis (Blade Runner, r: Ridley Scott), una dintre cele mai importante figuri din istoria muzicii electronice și a muzicii moderne de film, cu o coloană sonoră care a spart clișeele de a descrie viitorul în filmele SF prin coloane sonore electronice reci, steril, lipsit de emoții.
Filmul va fi introdus de Andrei Bobiș Cirkular, iar după proiecție vă invităm să explorați lumea sintetizatoarelor în pop-up studioul amenajat de Cirkular în ARTA Café.
Cu: Harrison Ford, Rutger Hauer, Sean Young, Edward James Olmos, Daryl Hannah
Sinopsis:
Dintr-un viitor cyberpunk al lumii, bazat pe tehnologie avansată și inteligență artificială, omul a descoperit tehnologia creării de clone umane, folosite pentru coloniile din spațiu, dar cu durată de viață limitată. În Los Angeles-ul anului 2019 Deckard este un Blade Runner, un polițist specializat în descoperirea replicanților. Deși voia să se retragă, Deckard este obligat să revină când cinci clone evadează dintr-o colonie extraterestră și ajung pe Pământ.
Despre Vangelis
Vangelis, născut sub numele Evángelos Odysséas Papathanassíou (1943-2022), a fost un muzician și compozitor grec, unul dintre cei mai importanți pionieri ai muzicii electronice, care a redefinit parametrii compoziției electronice de film.
Un reprezentant al rock-ului progresiv; înainte de a deveni faimos în calitate de compozitor de muzică de film, Vangelis co-fondase trupa de succes Aphrodite’s Child.
În momentul în care și-a înființat propriul studio, Nemo Studios, la Londra, în 1975, a continuat să estompeze limitele dintre sintetic și orchestral, în cele din urmă dedicându-se unei serii de coloane sonore aclamate, printre care se enumeră Chariots of Fire (1981), pentru care a câștigat Premiul Oscar pentru cea mai bună coloană sonoră originală, Blade Runner (1982), Missing (1982), 1492: Conquest of Paradise (1992).
Mulți compozitori de modă veche din anii ‘70-’80 credeau că utilizarea sintetizatoarelor îndepărta interpretul muzical de contactul direct cu instrumentul muzical și susțineau că, atunci când erau folosite în partiturile de film, noile instrumente electronice nu puteau capta niciodată același nivel de căldură și emoție ca atunci când o partitură e scrisă pentru o orchestră simfonică sau când este cântată direct de un muzician la instrumentul său.
Pentru Vangelis, a compune și a cânta sunt două noțiuni imposibil de distins una de cealaltă. În acest sens, pentru a răspunde criticilor care puneau la îndoială utilizarea sintetizatoarelor în filme, Vangelis a folosit sintetizatoarele pentru a obține o relație mai directă cu instrumentele - ca un compozitor. El putea interpreta o compoziție simfonică - aproape în întregime - într-un singur cadru.
Despre coloana sonoră
Probabil că unul dintre aspectele mai puțin vizibile care contribuie la extraordinara partitură a lui Blade Runner este modul instinctiv al lui Vangelis de a capta indicii vizuale subtile din film și de a le încorpora într-o partitură muzicală fără cusur. În timp ce privim mașina „Spinner” care zboară deasupra peisajului panoramic al orașului, există un sentiment de levitație în muzică, conferind vehiculului aerodinamic o cauză și un efect în cadrul partiturii muzicale. Obiectele arhitecturale și tehnologice din Blade Runner produc, de asemenea, sunete și sugerează că fac parte din peisajul sonor al filmului.
Dar există un twist în muzica lui Vangelis, la fel cum personajele Rachael și Deckard se întreabă dacă sunt de origine umană sau sunt de fapt clone replicante. Există ceva în muzica lui Vangelis care oglindește această dualitate a originii. Spre deosebire de alte filme science-fiction care se bazau adesea pe sunete electronice ciudate pentru a sugera povești care se desfășoară într-o lume străină și necunoscută, sunetele alese de Vangelis pentru coloana sonoră a filmului Blade Runner evocă un sentiment familiaritate.
Sunetele noi create electronic amintesc probabil de un trecut uitat – poate că aceste sunete provin de la instrumente muzicale „replicante” care au fost clonate pentru a suna ca instrumente tradiționale, sau poate au fost concepute pentru a depăși capacitățile instrumentelor din care au fost derivate?
Vangelis a realizat acest lucru folosind cunoștințele (sau memoria noastră) despre instrumente binecunoscute, dar a modificat sunetele electronic, ca și cum ar fi instrumente dintr-un viitor nu prea îndepărtat…
Vangelis a compus coloana sonoră live, improvizând pe măsură ce scenele din film se derulau pe ecran în studioul său de înregistrări din Londra. „Totul a fost compus odată cu imaginile”, a declarat el în 2007, adăugând că „motivul pentru care am scris partitura este că am fost foarte impresionat de acest film”. Există un sentiment palpabil de admirație evocat la fiecare apăsare de tastă, precum și un sentiment subliminal de competiție - o dorință de a nu doar egala măreția din fața ochilor săi, ci poate chiar de a o depăși.
Surse:
http://www.nemostudios.co.uk/bladerunner/
https://pitchfork.com/features/lists-and-guides/the-50-best-movie-scores-of-all-time/?page=5
https://www.filmindependent.org/blog/know-score-brief-history-film-music/
⏺️Descoperă playlist-ul seriei what’s the score? pe Spotify
A journey through film, history and music featuring the best film scores
În fiecare marți, începând din 6 septembrie 2022 va avea loc săptămânal câte o proiecție what’s the score? - a journey through film, music & history însoțită de evenimente conexe în cafeneaua cinemaului, la ARTA Café. Vom încheia seria cu un eveniment special, ziua ARTA, sărbătorirea 109 ani de la deschiderea cinemaului, care va avea loc între 28-30 octombrie 2022.
Parteneri: Institutul Francez din Cluj-Napoca, MeloMelanj, Cirkular, Make Music Not War
Evenimentul face parte din proiectul ARTA: cinema și patrimoniu derulat de asociația ARTA în dialog. Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Proiect organizat cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local al municipiului Cluj-Napoca.