what's the score?: Seven Samurai / Cei șapte samurai

 

Când vine vorba de filme, vorbim prea puțin despre lucruri care sunt esențiale în realizarea sa, cum ar fi sunetul. Toamna aceasta, prin seria what’s the score? - a journey through film, music & history explorăm relația sunetului și a coloanei sonore cu filmul și facem o introducere în istoria muzicii de film, să prezentăm coloane sonore și compozitori importanți din istoria cinematografiei, reprezentativi pentru ultimii o sută de ani în care a funcționat și cinematograful ARTA.

Seven Samurai / Cei șapte samurai, cel de-al doilea film din seria what’s the score?, este un titlu epic japonez, un film jidai-geki al lui Kurosawa, un adevărat western japonez, care va contribui din plin la cunoaşterea creaţiei cinematografice japoneze în Occident după cel de-al Doilea Război Mondial.

S-a scris mult despre capodopera lui Akira Kurosawa, dar rareori s-a pus accentul pe muzică. Cu această ocazie încercăm să-i acordăm atenție score-urilor lui Fumio Hayasaka și contribuției lui în crearea uneia dintre cele mai bune coloane sonore ale cinematografiei moderne.

Fumio Hayasaka

Hayasaka (1914-1955) a început să lucreze cu Kurosawa în 1948 pentru Îngerul beat (Drunken Angel / Yoidore tenshi). De atunci și până la moartea sa, Hayasaka a scris partiturile pentru toate filmele lui Kurosawa, cu excepția filmului The Quiet Duel (Shizukanaru ketto, 1949). Seven Samurai a fost ultimul film la care a lucrat compozitorul, era deja bolnav în procesul de lucru și a murit cu un an după lansarea filmului.

Seven Samurai are aproape trei ore și jumătate, iar muzica joacă un rol complex în ritmul filmului, dezvoltarea personajelor și în sensul general. Kurosawa și Hayasaka au plasat muzica rațional și au evitat să o folosească într-o maniera prea emoțională. - Alexandru Urzică

O caracteristică distinctivă a coloanei sonore realizate de Hayasaka pentru Seven Samurai este utilizarea temelor recurente pentru personaje și situații specifice. Temele recurente sunt un concept original în opera sfârșitului de secol 19 și în ceea ce Richard Wagner numea leit-motive (idei muzicale recurente care pot reprezenta personaje, obiecte, emoții etc.).

Compozitorii de la Hollywood, în special în anii `30 și `40, erau îndrăgostiți de această tehnică. Și Hayasaka s-a folosit de ea în mai multe filme. Această tehnică este utilă deoarece funcționează în tandem cu scenariul și, prin urmare, compozitorul are posibilitatea de a folosi muzica pentru a ghida publicul în narațiune. În Seven Samurai, Hayasaka a folosit temele recurente pentru mai multe concepte diferite: suferința sătenilor, înțelepciunea bătrânului satului, amenințarea bandiților, și chiar și pentru momentul în care un tânăr descoperă sexul opus.

Hayasaka a compus peste 300 de piese muzicale pentru Seven Samurai în decurs de două luni. Ca recunoaștere a contribuției sale enorme la acest film, a primit propria mențiune pe genericul filmului. El a fost primul compozitor de film japonez căruia i s-a acordat aceasta onoare. (Alexandru Urzică).

Filmul se vede marți, 13 septembrie, de la ora 19:00.

Csilla Nagy, curatorul seriei what’s the score? va introduce filmul.

BILETE

⏺️Descoperă playlist-ul seriei what’s the score? pe Spotify 

A journey through film, history and music featuring the best film scores 

În fiecare marți, începând din 6 septembrie 2022 va avea loc săptămânal câte o proiecție what’s the score? - a journey through film, music & history însoțită de evenimente conexe în cafeneaua cinemaului, la ARTA Café. Vom încheia seria cu un eveniment special, ziua ARTA, sărbătorirea 109 ani de la deschiderea cinemaului, care va avea loc între 28-30 octombrie 2022. 

Parteneri: Institutul Francez din Cluj-Napoca, MeloMelanj, Cirkular, Make Music Not War

Evenimentul face parte din proiectul ARTA: cinema și patrimoniu derulat de asociația ARTA în dialog. Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Proiect organizat cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local al municipiului Cluj-Napoca.